Tabata

Måste slå ett slag för denna perfekta intervallform! 20 sekunders aktivitet, 10 sekunder vila och 8 repetitioner. Med en så kort arbetsfas går det relativt lätt att motivera sig till att fortsätta när det börjar kännas tungt och jobbigt och helt plötsligt har det gått 4 min och övningen är klar! Dessutom är det endast fantasin sätter stopp för bra tabataövningar oavsett om det är styrka eller kondition du vill träna. Lycka till och kör hårt:)

Publicerad i Träning
2 kommentarer på “Tabata
  1. Johan skriver:

    Så om jag förstår det här rätt så ska man ha en vikt som man kan lyfta 8ggr på 20 sek Vilket är gaska ont om tid (strax över 2sek/rep) och upprepa det över 8 set. Klarar du sista repetitionen så höj vikten till nästa gång.
    Tänker jag rätt här?
    /Johan

    • Annica skriver:

      Tanken är 20 sekunders arbete i önskad takt följt utav 10 sekunders vila och 8 varv med samma övning. Ska man vara helt korrekt ska första varvet innehålla lika många repetitioner utav övningen som sista. Orkar du inte lika många i sista varvet som sista är det för tungt/högt tempo.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*