Nitrater och träning

intressant läsning i Aktiv träning nr8, 2013.

”Rödbetsjuice är det nya diskussionsämnet bland löpare, cyklister, triatleter och andra som utföra prestationer som är beroende av deras uthållighet och syreupptagningsförmåga.

Allt fler forskningsrapporter visar nämligen att rödbetsjuice förbättrar prestationsförmångan minst lika mycket som det farliga och otillåtna dopningspreparatet EPO.

Så mycket rödbetsjuice måste du dricka

De flesta nya studier har gjorts med koncentrerad rödbetsjuice. Försökspersonerna har fått i sig så mycket nitrat att det motsvarar en halv liter vanlig rödbetsjuice per dag. Efter sex dagar har effekten utvärderats.

Det innebär dock inte att man nödvändigtvis behöver hälla i sig rödbetsjuice varje dag. Färska rödbetor kan mycket väl ersätta juicen. Dessutom har det gjorts studier där deltagarna fått en halv liter rödbetsjuice 2–3 timmar före testet, och där det visat sig vara tillräckligt för att få betydligt bättre resultat.

Om du har svårt för att inta stora mängder nitrat sex dagar i rad går det alltså lika bra med ett mindre intag. Däremot tyder inget på att kosttillskott i form av nitrat­tabletter har någon effekt.”

Även spenat är nitratrikt och har enligt forskning samma effekter. Ett alternativ till alla Karl-Alfreds där ute!

Publicerad i Kost, Träning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*