Litet men så bra!

Årets första inlägg vill jag tillägna det som många slarvar med och ofta hoppar över. Exakt. Mellanmålet.  Litet men ack så bra då det inte bara hjälper oss att hålla en jämnare blodsockernivå utan också att hålla ämnesomsättningen uppe. Ute i butikerna finns skrämmande många exempel på mindre bra varianter, stora sockerfällor och alltför energirikt men tyvärr inte lika många utav bättre kvalité. Därför ska jag nu lista mina favoriter, helt utan inbördes ordning.

1. Den traditionella frukten eller grönsaken som snabbt och lätt kan göras till ett litet roligare mellanmål. Varför inte skära äpplen i klyftor och kryddade med kanel eller kardemumma? Eller göra morotsstavar? Lägg dem i lite vatten så håller dom sig fräscha hela dagen.

2. Keso eller Kesella/Kvarg med hallon eller blåbär, toppa gärna med lite kardemumma eller ingefära. Frysta bär är lätt att ha hemma och tinar snabbt, ta gärna en extra titt så att bären du köper är osockrade.

3. Sist men inte minst. Det kokta ägget, färdigförpackad och klar att lägga i väskan.

Publicerad i hälsa, Kost

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*