Träning

Galenskap

Annica : 24 september, 2013 01:57 : Kost, Träning

Einstein var ingen dum kille. Här kommer hans definition av galenskap…

”Om man alltid gör på samma sätt, så kan man heller inte förvänta sig ett annat resultat.”

Tillbaka
Leave a response »

Nitrater och träning

Annica : 15 augusti, 2013 10:03 : Kost, Träning

intressant läsning i Aktiv träning nr8, 2013.

”Rödbetsjuice är det nya diskussionsämnet bland löpare, cyklister, triatleter och andra som utföra prestationer som är beroende av deras uthållighet och syreupptagningsförmåga.

Allt fler forskningsrapporter visar nämligen att rödbetsjuice förbättrar prestationsförmångan minst lika mycket som det farliga och otillåtna dopningspreparatet EPO.

Så mycket rödbetsjuice måste du dricka

De flesta nya studier har gjorts med koncentrerad rödbetsjuice. Försökspersonerna har fått i sig så mycket nitrat att det motsvarar en halv liter vanlig rödbetsjuice per dag. Efter sex dagar har effekten utvärderats.

Det innebär dock inte att man nödvändigtvis behöver hälla i sig rödbetsjuice varje dag. Färska rödbetor kan mycket väl ersätta juicen. Dessutom har det gjorts studier där deltagarna fått en halv liter rödbetsjuice 2–3 timmar före testet, och där det visat sig vara tillräckligt för att få betydligt bättre resultat.

Om du har svårt för att inta stora mängder nitrat sex dagar i rad går det alltså lika bra med ett mindre intag. Däremot tyder inget på att kosttillskott i form av nitrat­tabletter har någon effekt.”

Även spenat är nitratrikt och har enligt forskning samma effekter. Ett alternativ till alla Karl-Alfreds där ute!

Tillbaka
Leave a response »

Elit vs Motionär

Annica : 15 juli, 2013 12:31 : hälsa, Kost, Träning

I helgen hände det igen. Diskussionen kom åter på tal och precis som varje gång det händer känner jag något speciellt triggas igång i mig.

För mig tillhör elitidrottaren en liten grupp människor som gör allt för att lyckas i sinsport/gren. Detta oavsett vad det kostar dem, vilka uppoffringar som behövs göras mm. Vi har mycket att tacka eliten, förebilder som får barn och ungdomar att vilja röra på sig. En sjukvård där bla skadade knän lätt kan repareras. Men det kostar som sagt att ligga på topp, att tillhöra eliten är inte sunt. Är det inte sunda vi vill vara när vi springer på gym och tränar?

Vi, de flesta tillhör kategorin motionärer den grupp som borde träna för att det är kul och för att det gör oss gott. Känna rörelseglädje och njuta utav mat och träning utan högt nästan omänskligt uppsatta mål. Kunna tacka ja till vad som bjuds utan att känna att veckan är förstörd. Slippa känna pressen över hur veckans alla träningspass ska klämmas in och fundera över vad och framför allt vem som ska prioriteras bort för att få dygnet att gå ihop. Är det inte det som är det fina med att vara just motionär, det bästa utav alla världar?

Tillbaka
Leave a response »

När motivationen tryter

Annica : 19 juni, 2013 05:56 : Träning

Jag är inne i en träningssvacka. Jag är övertygad om att det händer oss alla ibland, det kan vara tiden som behövs till annat, prestationer som inte följer förväntan och/eller motivation som brister. Det går någon vecka och helt plötsligt är det en tröskel som du ska ta dig över… Det är precis där jag står nu sån tur är har jag några knep som hjälper mig över tröskeln och ut i spåret igen. Det första jag gör är att boka in 3-4 st instruktörsledda pass då blir träningen både av och ordentligt gjord utan fusk (jo jag fuskar ofta.) Tre är ofta en magisk siffra i träning och kopplat till muskelminnet. Nu är jag igång ”bara” att hålla ångan uppe. Det är nu pulsklocka, runkeeper och ny spellista kommer in i bilden. Efter någon veckas vila förbättras tider och sträcka fort och det är kul att se förbättringarna. Se hur orken förbättras när du klarar att hålla tempot längre men med samma alt till och med en lägre puls.

Tillbaka
Leave a response »

Annica testar träningsformer och platser

Annica : 18 februari, 2013 03:53 : Träning

Det började med att jag över förra helgen var uppe i Umeå och hälsade på i min gamla hemstad. På listan över vad som måste göras var ett besök på IKSU-min absoluta favorit i träningsväg, mer inspirerande miljö att träna i är svårt att hitta. Samma härliga känsla och träningsglädje fyllde mig även denna gång då jag 15.30 en lördag kliver in i gymmet där full aktivitet råder utan att på något sätt vara trångt. Klockan blir 16.30 och då spinningpasset startar är vi ca 60 pers (här står ca 20 st tomma cyklar och alltså gott om plats för fler) som är redo att cykla allt vad vi orkar.

Passet (60min) är uppbyggt utav två intervalldelar och två styrkedelar samt en kortare uppvärmning, en nedvarvning som avslutas med stretch. Saknar dock tydligare information under passet om hur långa intervallzonerna är då jag vill veta om det ska dras på med laktat (mjölksyra) direkt eller ska jag cykla med den här intensiteten i flera minuter? Trots detta gick jag därifrån med en skön känsla i benen och en längtan till nästa besök.

Måndag, hemma i Stockholm igen och dags att besöka SATS i Alvik och ett 60min step/styrkepass! Att jämföra lokalerna med IKSU känns bara orättvist då dessa anläggningar långt ifrån spelar i samma liga. (Gäller även om SATS i Alvik inte hade behövt hålla till i tillfälliga lokaler.) Detta pass är uppbyggt med en uppvärmning på ca 7min följt utav varannan låt step på bräda och varannan styrka med skivstång och lösa viktplattor. Roligt med variationen! Lika här är det svårt att hänga med första gången och då tänker jag inte så mycket på koreografin utan hur många reps ska vi göra? Ska jag maxa min skivstång? Kikar runt på de andra och bestämmer mig för att göra som hon framför. Blev kanske inte helt optimalt då jag lämnar passet glad, med riktigt trötta ben men med en relativt otränad överkropp.

Tisdag och jag cyklar igenom en utav de Grekiska öarna. Det står filmspinning på Stockholmsstads anläggning i Åkeshov på schemat! En skön variant utav distansträning och även om jag är fullt medveten om att jag inte på långa vägar befinner mig på slingriga bergsvägar på väg mot toppen kommer jag på mig själv med att vilja dra upp fötterna i split då vi cyklar rakt igenom en vattenpöl.

Sist ut blir en PT-timme på Takkei! Jag blir välkomnad av Amanda och visad in till mitt (bara mitt helt egna!!) omklädningsrum som bäst beskrivs som ett hotellbadrum. Här finns allt jag behöver. Takkei jobbar mycket med olympiska lyft och det här är roligt! Riktigt kul. Köper allt jag får höra då det känns så logiskt. Gillar även kvalitétstänket, här är inte störst bäst utan här ligger allt fokus på att vara rustad för vardagen.

Tillbaka
Leave a response »

Tabata

Annica : 4 februari, 2013 11:50 : Träning

Måste slå ett slag för denna perfekta intervallform! 20 sekunders aktivitet, 10 sekunder vila och 8 repetitioner. Med en så kort arbetsfas går det relativt lätt att motivera sig till att fortsätta när det börjar kännas tungt och jobbigt och helt plötsligt har det gått 4 min och övningen är klar! Dessutom är det endast fantasin sätter stopp för bra tabataövningar oavsett om det är styrka eller kondition du vill träna. Lycka till och kör hårt:)

Tillbaka
2 Comments »

Annica : 15 januari, 2013 11:19 : Träning

Den bästa träningen är den som faktiskt blir av.

Tillbaka
Leave a response »

Tänkvärt

Annica : 29 december, 2012 10:43 : hälsa, Okategoriserade, Träning

Det är visserligen berömvärt att hjälpa de sjuka att bli friska, men lika berömvärt att hjälpa de friska att bevara hälsan.

Hippokrates, Läkekonstens fader400 f.Kr.

Tillbaka
Leave a response »