Kost

Galenskap

Annica : 24 september, 2013 01:57 : Kost, Träning

Einstein var ingen dum kille. Här kommer hans definition av galenskap…

”Om man alltid gör på samma sätt, så kan man heller inte förvänta sig ett annat resultat.”

Tillbaka
Leave a response »

Nitrater och träning

Annica : 15 augusti, 2013 10:03 : Kost, Träning

intressant läsning i Aktiv träning nr8, 2013.

”Rödbetsjuice är det nya diskussionsämnet bland löpare, cyklister, triatleter och andra som utföra prestationer som är beroende av deras uthållighet och syreupptagningsförmåga.

Allt fler forskningsrapporter visar nämligen att rödbetsjuice förbättrar prestationsförmångan minst lika mycket som det farliga och otillåtna dopningspreparatet EPO.

Så mycket rödbetsjuice måste du dricka

De flesta nya studier har gjorts med koncentrerad rödbetsjuice. Försökspersonerna har fått i sig så mycket nitrat att det motsvarar en halv liter vanlig rödbetsjuice per dag. Efter sex dagar har effekten utvärderats.

Det innebär dock inte att man nödvändigtvis behöver hälla i sig rödbetsjuice varje dag. Färska rödbetor kan mycket väl ersätta juicen. Dessutom har det gjorts studier där deltagarna fått en halv liter rödbetsjuice 2–3 timmar före testet, och där det visat sig vara tillräckligt för att få betydligt bättre resultat.

Om du har svårt för att inta stora mängder nitrat sex dagar i rad går det alltså lika bra med ett mindre intag. Däremot tyder inget på att kosttillskott i form av nitrat­tabletter har någon effekt.”

Även spenat är nitratrikt och har enligt forskning samma effekter. Ett alternativ till alla Karl-Alfreds där ute!

Tillbaka
Leave a response »

Elit vs Motionär

Annica : 15 juli, 2013 12:31 : hälsa, Kost, Träning

I helgen hände det igen. Diskussionen kom åter på tal och precis som varje gång det händer känner jag något speciellt triggas igång i mig.

För mig tillhör elitidrottaren en liten grupp människor som gör allt för att lyckas i sinsport/gren. Detta oavsett vad det kostar dem, vilka uppoffringar som behövs göras mm. Vi har mycket att tacka eliten, förebilder som får barn och ungdomar att vilja röra på sig. En sjukvård där bla skadade knän lätt kan repareras. Men det kostar som sagt att ligga på topp, att tillhöra eliten är inte sunt. Är det inte sunda vi vill vara när vi springer på gym och tränar?

Vi, de flesta tillhör kategorin motionärer den grupp som borde träna för att det är kul och för att det gör oss gott. Känna rörelseglädje och njuta utav mat och träning utan högt nästan omänskligt uppsatta mål. Kunna tacka ja till vad som bjuds utan att känna att veckan är förstörd. Slippa känna pressen över hur veckans alla träningspass ska klämmas in och fundera över vad och framför allt vem som ska prioriteras bort för att få dygnet att gå ihop. Är det inte det som är det fina med att vara just motionär, det bästa utav alla världar?

Tillbaka
Leave a response »

Det här med E-nummer…

Annica : 4 februari, 2013 11:32 : hälsa, Kost

som skrämmer så många och som ofta förknippas med artificiell produkter. Alla tillsatser som finns i ett livsmedel måste anges i innehållsförteckningen (undantaget modifierad stärkelse) antingen med dess vedertagna namn eller E-nummer. Tillexempel citronsyra som även betecknas som E330 eller Lecitin E322 som vi dessutom lägger dyra pengar på att köpa i pulverform. Däremot finns det E-nummer som inte är lika naturliga, lägg gärna E621-E625 (olika glutamatämnen, används som smakförstärkare och används flitigt bla i kinamat och på chips) på minnet då dessa är helt onödiga och sägs kunna framkalla bla migrän.

Tillbaka
Leave a response »

Energi

Annica : 21 januari, 2013 05:02 : hälsa, Kost

Jag kikar runt på nätet och hamnar, inte helt konstigt, på livsmedelsverkets sida och hittar en intressant sak… Det vi stoppar i munnen består utav energi. Olika stor mängd energi beroende på om det är kolhydrater, proteiner, fett eller alkohol vi tuggar i oss där proteiner och kolhydrater innehåller samma energimängd (4kcal/gram.) Under rubriken kolhydrater ligger både kostfibrer samt snabbare energi som tex rent socker.

Det intressanta här är kostfibrernas fördelar och sockrets nackdelar. Läs mer »

Tillbaka
Leave a response »

Litet men så bra!

Annica : 3 januari, 2013 09:17 : hälsa, Kost

Årets första inlägg vill jag tillägna det som många slarvar med och ofta hoppar över. Exakt. Mellanmålet.  Litet men ack så bra då det inte bara hjälper oss att hålla en jämnare blodsockernivå utan också att hålla ämnesomsättningen uppe. Läs mer »

Tillbaka
Leave a response »